MArjaaNi

Blog

Mijn reis naar The Gambia, deel 4

Na mijn bezoek aan Janjanbureh, ging ik terug richting de kust maar deze keer naar het zuiden van het land. Ik had nu een express bus: een grote bus die slechts op een paar haltes stopt en waarbij je een vaste zitplaats hebt. Een stuk comfortabeler dan de volgepakte kleine personenbus op de heenreis.

Ik stapte uit in Brikama, een grote drukke stad. Daar zou ik opgepikt worden door een taxi die me naar de volgende lodge zou brengen. De taxi had echter pech en daarom moest ik wachten, met mijn bagage, in de warmte en de drukte. Ik voelde me wat ontheemd, maar gelukkig kreeg ik een stoel aangeboden en zo zat ik midden op de stoep tussen de Gambianen en keek ik mijn ogen uit. Zoveel mensen, zoveel kleuren, zoveel geluiden…

Toch nog sneller dan verwacht kwam de taxi die me naar Little’s Nature Retreat bracht. Een plek omgeven door groen, maar slechts 3 minuten lopen verwijderd van het strand. Die middag heb ik nog een heerlijke strandwandeling gemaakt. Zeer vermakelijk is het feit dat je telkens koeien op het strand tegenkomt.

Ik had gelezen dat de lodge ook fietsen verhuurde en daar had ik me erg op verheugd. Helaas was de fiets stuk, maar ze zouden wel een andere voor me regelen. Voor onze begrippen was het een oud, gammel ding, maar okay…als ik er maar op vooruit zou komen… Dat ging het eerste halfuur goed, maar toen liep de ketting eraf. Dat is die dag nog minstens 20 keer gebeurd. Ik zag er niet uit: mijn handen en kleren zaten onder het vet. Op de terugweg was ik het zo zat dat ik de fiets aan de kant van de weg heb gezet en verder ben gaan lopen.

De volgende dag kreeg ik een andere fiets mee. Het was een mountainbike en die had ik ook wel nodig. Ik ging naar Footsteps Ecolodge, de plek die ik in gedachten had voor Frosch Sportreisen om yogaweken te organiseren. Eerst reed ik over de gewone geasfalteerde weg, maar deze lodge ligt midden in het bos, dus op het laatst ging het over (mulle) zandpaden. Maar de lodge is prachtig. Ik werd hartelijk ontvangen door de eigenaren David en Linda. Ze boden me zelfs een gratis verblijf van 2 nachten aan. Dat aanbod heb ik dankbaar aangenomen, omdat ik op die manier goed zou kunnen ervaren hoe het is om daar te verblijven.

Maar eerst weer terug naar mijn huidige lodge. Het was laag water, dus werd het idee geopperd dat ik over het strand terug kon fietsen. Dat was een fantastische ervaring: fietsen langs de Atlantische oceaan! Onderweg kwam ik voorbij het visserijcentrum van Gunjur. Een hele bedrijvigheid. Er was net een groep van ongeveer 20 mannen bezig om een vissersboot handmatig weer op de wal te krijgen. Terwijl ik stond te wachten, keerde één van de mannen zich om, keek me aan en vroeg me te helpen. Dat wilde ik wel. Op het ritme van een lied wordt de boot beetje bij beetje op het land getrokken..

Vlakbij het visserijcentrum van Gunjur staat een grote moskee, zomaar op het strand.

Daarna fietste ik door, maar het zand werd erg mul en ik kon niet meer verder. Ik zag een huis waar een man aan het werk was en die heb ik maar om hulp gevraagd. Hij sleepte mijn fiets naar boven, van het strand af, pakte zijn eigen fiets en bracht me terug naar de hoofdweg.

De volgende dag om 9.00 uur had ik bij Lamin van de Santosha Beach Bar een Thai massage op het strand geboekt. Een ontspannen begin van de dag. Daarna nog gezwommen en toen ging het weer op de fiets; deze keer zuidwaarts, naar de rivieroever van Kartung. De rivier is de scheiding tussen The Gambia en Senegal. Daar wachtte mij een tochtje in een kano met Toenga, mijn gids. We voeren langs de mangroves, waar je kunt zien dat de oesters zich hechten aan de stammen. We gingen aan land op het pelikanen eiland en zagen honderden kleine krabbetjes wegschieten in hun holletjes in het zand. Daarna zetten we nog voet op Senegalese bodem en maakten daar een kleine wandeling. Op het terras aan het water van Doudou’s Restaurant heb ik een kop thee gedronken, voordat ik weer terug fietste naar de lodge.

Daar aangekomen heb ik mijn koffer gepakt en werd ik met een taxi naar Footsteps Ecolodge gebracht, waar ik de volgende 2 nachten zou verblijven…